PAV Geneva Master Plan

1st prize international invite competition, 2009. This four years  mission for the State of Geneva (Canton de Genève) concerns the masterplanning of all public spaces and mobilites for the 230 ha Praille-Acacias-Vernets area, located south of Geneva and including the cities of Geneva, Lancy and Carouge. This commission includes the supervision, coordination and review all regeneration schemes located in the area and the design of a « remarkable » public space. The entire area, primarily industrial and logistics-dedicated will undergo major changes over the next 10-15 years: 15 000 new housing units will be built and 15 000 new jobs will be created, the PAV will constitute an outstanding neuralgic area and an immediate extension of Geneva’s center. The public realm and mobility network will hugely contribute defining all further urban developments. Our scope is both strategic (dealing with a complex stakeholder group, from banks and companies to inhabitants) and design-led (to create exemplar public spaces).
 Swiss based offices HHF (urbanism) and Citec (mobility) are part of the consortium leaded by AWP.

L’état de Genève nous a confié la planification stratégique pour aménager les espaces publics et de mobilité de la zone Praille-Acacias-Vernets située au sud de Genève.
Ce vaste territoire industriel a été requalifié par une loi de déclassement en zone de centre-ville qui devrait recevoir une forte densité d’immeubles de grande hauteur. Le projet devient la matrice d’une révision des plans directeurs de quartier et de la conception d’un espace public remarquable. Les aspects clés du territoire existant sont décrits en tant que vecteurs de cohésion et de développement. Des variantes seront ensuite déclinées sur trente ans :
– une croix verte : deux axes (voies ferrées logistiques) se transformeront progressivement en un parc linéaire d’envergure métropolitaine.
– un « ring hyper nature » vient tisser des liens et des usages dans des espaces exceptionnels au cœur des quartiers.
– renaturalisation de deux cours d’eau.
– révision de la hiérarchie des voiries de trois à six profils.